[column] Social media is about no more bullsh*t

  • Online
  • 12 mrt 2015 @ 14:58
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • Social media

Social media, wat moeten wij er eigenlijk mee? We lijken af en toe volgers die het beloofde land hebben gemist. We lijken soms wel fans van geflopte artiesten en we bouwen massaal fake netwerken op. We lijken in de verkeerde dialogen aanwezig te zijn, dialogen die tot niets leiden. Dit zijn zomaar wat statements van zomaar wat ‘experts’.

Social media zitten in een welkome shake out. Een shake out waar de ‘die hards’ en echte socials overleven. Social media succesvol inzetten is dus ook gewoon een state of mind. Het is geen trucje en geen belofte van gouden bergen. Het doelloos schreeuwen is voorbij, het cocreëren en inspireren kan een nieuwe fase inslaan.

Vertrouwen, inzet en social transitie
Veel respect voor de tweeps, feestboekers, linkedinners, bloggers, columnisten en andere ‘burgerjournalisten’ die de moed erin houden. De social media-deelnemers die positief blijven, die overal kansen zien, die welzeker kritisch zijn, maar dán opbouwend. Want 'kritiek hebben' krijgen wij niet meer uit de Nederlandse cultuur, dus ook niet uit onze social media ‘sphere’. Een periode van transitie plukt de vruchten van een groep betrokkenen die hun nek uitsteken. De voortrekkers, de innovators en vooral dié groep die zich positief blijft opstellen naar alles wat de economie positieve impulsen kan geven. Niet alleen voor zichzelf, maar ook vooral anderen hun initiatief, hun idee, hun succes gúnnen. Want daar begint het mee; het gunnen van succes aan anderen. Social media vormen daarbij een spiegel. Een spiegel van sentiment, mood(swings) en meningsvorming. Daarbij moeten we constateren dat ook in díe social media de zure zijlijnfiguren een podium krijgen. Ze lijken soms het positieve inzicht totaal kwijt. Het aantal tweeps, feestboekers of andere deelnemers in de ‘sociale’ media dat gráag anderen een ongenuanceerde trap geeft, lijkt steeds groter te worden. Jammer en vooral onnodig remmend. Succesvol ondernemen en succes hebben begint namelijk met. een glimlach.

Social media toont haar echte gezicht
De zuurheid is voor velen een reden om weg te blijven van Twitter, Facebook, LinkedIn-updates of andere burgerjournalistiekgedreven mediakanalen. Ook de traditionele mediakanalen lijken niet altijd de meest gelukkige te zijn in hun berichtgeving. Hierdoor komen wij in een spiraal die dodelijk kan zijn voor elk spontaan economisch initiatief. Nu het geven van een mening zo laagdrempelig is, wordt de positiviteit ook spijtig snel en al ‘bashend’ de grond in geduwd. We hebben juist de broodnodige positiviteit nodig om cocreatie en meer crowdgedreven plannen werkelijkheid te maken.

Pay it forward
Het gunnen van andermans succes wordt ook weleens het ‘pay it forward’-principe genoemd. Laat die glimlach zien, ondersteun (social media)-initiatieven van anderen, wees eens positief over de inzet van collega social media-deelnemers, waarbij je zelf geen belang kent. Gun een ander hun initiatief. Pak uit het aanbod van verzuurde berichtgeving eens vooral de kansen. Focus op de frisse initiatieven waar jij aan mee zou willen doen, de kansen die jij ziet in de markt, de start ups die ondanks economische tegenwind de eigen ‘ballen’ in de strijd gooien voor hún passie en hun idee. Social media? Just pay it forward.. with a smile!

Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken